Φρεγάτες: Ο ΣΥΡΙΖΑ βάζει «πλάτη», αλλά δεν αποκλείει «λοβιτούρες», υποστηρίζει ο αναπληρωτής τομεάρχης άμυνας Γιώργος Τσίπρας

Με την επίκαιρη Ερώτηση που υπέβαλλε ο αν. τομεάρχης άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Τσίπρας σχετικά με τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού και απαντήθηκε σήμερα από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Παναγιωτόπουλο, έγιναν φανερά τα εξής:

1. Ο ΥΠΕΘΑ κ. Παναγιωτόπουλος δεν απάντησε στο ερώτημα για τους λόγους καθυστέρησης των προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού που είναι τα πλέον επείγοντα την ίδια στιγμή που άλλες αποφάσεις που δεν είχαν το χαρακτήρα του επείγοντος όπως για το Αεροπορικό Κέντρο Καλαμάτας ελήφθησαν με εξαιρετική σπουδή και με εξαιρετικά μεγάλο κόστος.

2. Παρά τη ρητή δέσμευση του Πρωθυπουργού ότι η απόφαση για τις νέες φρεγάτες θα λαμβανόταν εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021, κάτι τέτοιο δεν θα γίνει τελικά. Ο ΥΠΕΘΑ κ. Παναγιωτόπουλος «φρονεί» σύμφωνα με την απάντησή του ότι «θα υπάρξουν αποτελέσματα προς το τέλος του καλοκαιριού». Οψόμεθα…

3. Ο ΥΠΕΘΑ κ. Παναγιωτόπουλος επανέλαβε πολλές φορές στην πρωτομιλία και στη δευτερομιλία του ότι είναι οι ανάγκες και εισηγήσεις του Πολεμικού μας Ναυτικού που θα καθορίσουν την τελική επιλογή. Ο τονισμός αυτός και προφανής επανάληψη για κάτι θεσμικά αυτονόητο απευθύνεται εντέλει προς στον ερωτώντα βουλευτή της αντιπολίτευσης ή προς το Μέγαρο Μαξίμου;

4. Στο ερώτημα αν έχουν αλλάξει τα επιχειρησιακά κριτήρια των νέων φρεγατών που είχαν καθοριστεί από το Πολεμικό Ναυτικό επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, και αν τα κριτήρια και αντίστοιχες απαιτήσεις έχουν γνωστοποιηθεί στις ενδιαφερόμενες χώρες, δεν υπήρξε απάντηση.

Έγινε ωστόσο μνεία στις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού και στην «εκπεφρασμένη εθνική στρατηγική της υπεράσπισης των ζωτικών συμφερόντων της πατρίδας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο χωρίς να αποκλίνουμε κατ’ ελάχιστον από αυτή».

«Επομένως από πλευράς γεωπολιτικών υπολογισμών εμμένουμε σε αυτά που έχουν προ πολλού αποφασιστεί» που «έχει να κάνει και με την παρουσία της χώρας στο θέατρο της Ανατολικής Μεσογείου, όχι μόνο στο Αιγαίο». Οψόμεθα και για αυτό…

5. Επιβεβαιώθηκε η εκτόξευση του κόστους αναβάθμισης των τεσσάρων ΜΕΚΟ από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Συγκεκριμένα, ο ΥΠΕΘΑ κ. Παναγιωτόπουλος είπε ότι «το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ είναι ύψους 450 εκατομμυρίων, μετά από αναπροσαρμογή των δεδομένων όπως μας τις εισηγήθηκε το ΠΝ και το ΓΕΕΘΑ, γιατί θεωρούμε ότι ο προηγούμενος προϋπολογισμός των 160 εκατ. δεν κάλυπτε πλήρως και επαρκώς την αναβάθμιση μέσης ζωής των τεσσάρων ΜΕΚΟ».

6. Στην κριτική του κ. Τσίπρα ότι η αυθαίρετη «πακετοποίηση» των τεσσάρων νέων φρεγατών, της αναβάθμισης των 4 φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, της λεγόμενης «ενδιάμεσης λύσης», καθώς και της επένδυσης στα ναυπηγεία,

όχι μόνο οδηγεί σε ζημιογόνα για τα εθνικά συμφέροντα χρονική καθυστέρηση και στα τέσσερα ζητήματα αλλά και σε αύξηση του κόστους, δεν υπήρξε επί της ουσίας απάντηση παρά μόνον ότι «η πακετοποίηση δεν είναι απόλυτη», και ότι «εξετάζουμε και τη δυνατότητα ευελιξίας».

7. Έγινε φανερό και από τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησης ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία είναι διατεθειμένος να βάλει πλάτη στις αναγκαίες επιλογές, πλην όμως θα είναι εξαιρετικά αυστηρός στις περιπτώσεις λοβιτούρας ή διακύβευσης εθνικών συμφερόντων που είτε αυτή αφορά οικονομικές είτε γεωπολιτικές διαστάσεις.