Αμερικανικές φρεγάτες MMSC: Η Lockheed Martin απαντά σε ερωτήματα του Armyvoice, για τις συζητήσεις με την Ελλάδα και τις προτάσεις της

Η επίσκεψη κλιμακίου της Lockheed Martin στην Ελλάδα, την περασμένη εβδομάδα, περιλάμβανε τόσο επαφές με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό όσο και επισκέψεις στα ναυπηγεία καθώς και συζητήσεις με δημοσιογράφους από τον ελληνικό Τύπο.

Το Armyvoice.gr συζήτησε με τον κ. Τζο Ντι Πιέτρο,  (Vice President of Small Surface Combatants and Ship Systems) και έθεσε ερωτήματα αναφορικά με τα όσα συζητώνται στην δημόσια σφαίτρα για την αμερικανική πρόταση. Συνοπτικά, με βάση της απαντήσεις που λάβαμε, στις MMSC υπάρχει 40 % χώρος σε σχέση με τα LCS ο οποίος μπορεί να αξιοποιηθεί.

Το πλοίο μπορεί να ενσωματώσει σχεδόν τα πάντα, ακόμα και tomahawk εφόσον βέβαια ζητηθεί από ελληνικής πλευράς και εγκριθεί από την αμερικανική κυβένρηση.

Μπορεί να έχει δυνατότητα αεράμυνας περιοχής, μπορούν να βοηθήσουν στην κατασκευή και άλλων μονάδων και ελληνικών σχεδίων, η αρχιτεκτονική του συστήματος μάχης μπορεί να υποστηρίξει μελλοντικούς εκσυγχρονισμούς και θα δουν σήμερα τα ναυπηγεία.

Οι MMSC πράγματι δεν είναι σήμερα ένα δοκιμασμένο πλοίο, αλλά βασίζεται στα LCS που έχουν κάνει εκατοντάδες χιλιάδες μίλια σε αποστολές. Επισημάναμε ωστόσο το πρόβλημα στον μειωτήρα σε ταχύτητες άνω των 35 κόμβων και στις υψηλές ταχύτητες των μηχανών diesel. Δείτε τις μας απάντησε ο κ. Ντι Πιέτρο.

Το πρώτο ερώτημα που θέσαμε είναι γιατί επιμένουν ότι οι MMSC να είναι ήδη κατασκευασμένο πλοίο; Από όσο γνωρίζουμε, η έκδοση για την Σαουδική Αραβία δεν έχει παραδοθεί ακόμα. Το μόνο πλοίο που σήμερα είναι ενεργό σε ναυτικό είναι οι Freedom class LCS με το αμερικανικό ναυτικό.

Ο κ. Ντι Πιέτρο υποστήριξε ότι πράγματι τα Freedom class πλοία είναι ενεργά και εκτελούν αποστολές τόσο στον Ειρηνικό όσο και στον Ατλαντικό Ωκεανό, έχοντας τον βασικό σχεδιασμό πλοίου πολλαπλών αποστολών. Βεβαίως δεν έχουν παραδώσει μονάδα επιφανείας πολλαπλών αποστολών αυτή τη στιγμή, αλλά ήδη είναι υπό κατασκευή δυο πλοία σήμερα που μιλάμε και σύντομα θα έχουν λάβει την τελική τους διαμόρφωση.

Όπως ίσως γνωρίζετε, επισημαίνει, αυτά τα πλοία έχουν κατά 40% περισσότερο αξιοποιήσιμο χώρο σε σχέση με τις LCS, τον οποίο και έχουμε αξιοποιήσει για να εφαρμόσουμε τις απαιτήσεις του ναυτικού της Σαουδικής Αραβίας. Εφόσον η ελληνική και η αμερικανική κυβέρνηση έρθουν σε συμφωνία, αυτόν τον χώρο θα τον προσαρμόσουμε στις ειδικές ανάγκες του ελληνικού πολεμικου ναυτικού.

Ένα άλλο θέμα που η Lockheed Martin υποστηρίζει, είναι ότι οι LCS να είναι επιτυχημένο σχέδιο. Είναι γνωστό ότι υπάρχει πρόβλημα και το αμερικανικό Ναυτικό έχει σταματήσει να τις παραλαμβάνει έως ότι η Lockheed Martin διορθώσει το πρόβλημα.

Θέσαμε το ερώτημα και ο κ. Ντι Πιέτρο επανέλαβε όσα έχει αναφέρει και σε άλλες συνεντεύξεις ότι τέτοια προβλήματα υπάρχουν στις ναυπηγήσεις και πως έχει ήδη γίνει η διερεύνηση του προβλήματος προκειμένου να επιλυθεί. Ήδη έχουν εγκριθεί οι απαραίτητες δοκιμές προς επίλυση του θέματος από το αμερικανικό ναυτικό.

Ωστόσο επεσήμανε ότι τα πλοία είναι την ίδια ώρα επιχειρησιακά παρά το γεγονός ότι υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί στην ταχύτητα άνω των 35 κόμβων. Ωστόσο, δεδομένης της ευελιξίας στον σχεδιασμό του, το πλοίο από μηδέν έως 35 κόμβους ταχύτητα εκτελεί κάθε αποστολή για την οποία έχει σχεδιαστεί να εκτελέσει στο αμερικανικό ναυτικό, το οποίο εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τις LCS.

Η επιδιόρθωση που έχει επιλεγεί θα εφαρμοστεί τον Μάιο και το καλοκαίρι αναμένεται να επεκταθεί σε όλα τα πλοία που βασίζονται στην LCS. Αυτό σημαίνει ότι οι MMSC θα παραδίδονται χωρίς προβλήματα.

Μπορεί το Ελληνικό Ναυτικό να έχει μια έκδοση της MMSC με δυνατότητα Anti Air Warfare και αν ναι, πόσο αυτή η ικανότητα θα αυξήσει το κόστος ανά μονάδα, ήταν το επόμενο ερώτημα.

Ο κ. Ντι Πιέτρο υποστήριξε ούτε λίγο ούτε πολύ ότι όλα είναι θέμα αιτήματος από ελληνικής πλευράς και φυσικά κόστους. Στην πραγματικότητα υποστήριξε ότι προκειμένου για την διαμόρφωση του πλοίου θα πρέπει να προηγηθούν οι απαιτήσεις του ελληνικού ναυτικού.

Και από εκεί και πέρα η Lockheed Martin θα μπορέσει να επιλέξει από το ευρύ φάσμα δυνατοτήτων που μπορούν να προστεθούν πανω στην βασική διαμόρφωση ώστε να έχουν την τελική διαμόρφωση με βάση τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού. Δεν παραλείπει βέβαια να τονίσει ότι η Ελλάδα θα έχει όφελος από την ανοικτή γραμμή παραγωγής των άλλων πλοίων.

Επόμενο ερώτημα ήταν εάν το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό με τα MMSC θα έχει μια ικανότητα συνδυασμένης εμπλοκής;

Στα MMSC υπάρχει ήδη το σύστημα κατακόρυφης εκτόξευσης mark 41 που παρέχει μεγάλη ευελιξία για να επιλέξει τους πυραύλους που θα χρησιμοποιήσει στις αποστολές του. Εάν η ελληνική κυβέρνηση επιθυμεί ένα πιο προηγμένο σύστημα, μπορεί ενδεχομένως να συζητήσει αποδέσμευση από την αμερικανική κυβέρνηση.

Το ερώτημα βέβαια είναι ποια διαμόρφωση θέλει το ελληνικό πολεμικό ναυτικό και σε αυτό ακόμα βρισκόμαστε μάλλον στην αρχή της συζήτησης. Το κόστος των επιλογών είναι κι αυτό ένα ζητούμενο.

Το πιο σημαντικό είναι η συνέχιση του διαλόγου. Και για τον λόγο αυτό επισημαίνει, ο πλέον επίσημος τρόπος είναι LOR από την ελληνική πλευρά όπου θα περιγράφονται με λεπτομέρειες οι απαιτήσεις του πολεμικού ναυτικού. Λύσεις υπάρχουν πολλές αλλά το θέμα είναι ποιες είναι οι επιχειρησιακές απαιτήσεις από την ελληνική πλευρά.

Το αμερικανικό «πακέτο» περιλαμβάνει και την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ 200 ώστε να έχει το ίδιο βασικό σύστημα διαχείρισης μάχης και να μπορεί να επικοινωνεί με τις MMSC και ουσιαστικά να μπορεί να έχεις πολλές από τις δυνατότητες των MMSC.
Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται βέλτιστο αποτέλεσμα καθώς το ελληνικό ναυτικό θα έχει πλήρως αναβαθμισμένες φρεγάτες και πλοία επιφανείας πολλαπλών ρόλων.

Η δυνατότητα αυτή επιτρέπει να μοιράζονται πληροφορίες αλλά και να χρησιμοποιούνται τα οπλικά συστήματα οποιουδήποτε πλοίου με βάση τα δεδομένα του άλλοθ. Αν για παράδειγμα η ΜΕΚΟ 200 εντοπίσει ένα στόχο με σόναρ, διαβιβάζει πληροφορίες στην MMSC και μπορεί να κάνει πλήγμα με κατακόρυφη εκτόξευση, αντί μιας τυπικής τορπίλης.
Αυτή την τακτική ακολουθεί κατά κόρον το αμερικανικό ναυτικό στα πλοία του.

Ρωτήσαμε έαν θα έχει η έκδοση των MMSC για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό MMSC πυραύλους για πλήγματα σε μεγάλο βάθος, όπως για παράδειγμα 8 πυραύλους TOMAHAWK επί του σκάφους.

Ο κ. Ντι Πιέτρο υποστηρίζει ότι δεν έχει υποβληθεί κάποιο τέτοιο αίτημα. Από όσα μέχρι στιγμής έχουν ακούει, το ΠΝ προσανατολίζεται σε πυραύλους επιφανείας επιφανείας και όχι σε κάποιους με δυνατότητα επίθεσης από την επιφάνεια στο έδαφος, όπως οι TOMAHAWK.
Κάτι τέτοιο βέβαια δεν είναι θέμα της Lockheed Martin αλλά του αμερικανικού Ναυτικού και της συμφωνίας με την Ελλάδα για να αποδεσμευτούν τα συστήματα. Ωστόσο εάν υπάρξει τέτοια συμφωνία οι MMSC μπορούν να έχουν τέτοιες δυνατότητες επί του πλοίου.

Αναφερόμενος στο θέμα των ναυπηγείων, ο κ. Ντι Πιέτρο υποστήριξε ότι ανάλογα με τις δυνατότητες που έχουν τα πλοία στοχεύουν στην συμπαραγωγή δύο ή και τριών, λαμβάνοντας υπόψη και τις απαιτήσεις που θα διατυπώνονται στην LOR. Υπογραμμίζει πάντως ότι και στην περίπτωση των LCS είχαν αρχικά παραγγελθεί 32 και σήμερα έφθασαν τις 34.

Εφόσον ξεκινήσει κάποια παραγωγή, τα ελληνικά ναυπηγεία θα μπορούν να ευθυγραμμιστούν με την κοινή «βιβλιοθήκη» που διαθέτει η LM για τα πλοία και έτσι να μπορεί εάν συνεχίσει την παραγωγή πλοίων να ενσωματώνει και τις επικείμενες αναβαθμίσεις. Αυτό ουσιαστικά δίνει προοπτική σε κάποιο ναυπηγείο για να μπορέσει να αναπτύξει τις δυνατότητές του και στο μέλλον.