Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Γιατί «παραδίδεται» σε ΗΠΑ και ΝΑΤΟ - Τι σηματοδοτεί η αμερικανική παρουσία μια ανάσα από τα ελληνοτουρκικά σύνορα

Γράφει η Ιωάννα Ηλιάδη

Σήμερα στις 10 και μισή το πρωί ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος και ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ θα επιθεωρήσουν τις εργασίες ανέλκυσης του ναυαγίου από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και στη συνέχεια θα κάνουν δηλώσεις.

Το έχουμε γράψει πολλές φορές εδώ ότι η χρηματοδότηση των ΗΠΑ για την ανέλκυση του ναυαγίου της βυθοκόρου ΟΛΓΑΣ από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σηματοδοτεί την γεωπολιτική της αναβάθμιση.

Η Αλεξανδρούπολη είναι το πρώτο μεγάλο λιμάνι κοντά στα Δαρδανέλλια (Τσανάκκαλε στα τουρκικά), την έξοδο των πλοίων από το Βόσπορο και συνεπώς σίγουρα έχει αυξημένο αμερικανικό ενδιαφέρον. Όλα τα πλοία από τη Μαύρη Θάλασσα προς τη Μεσόγειο περνούν σε απόσταση αναπνοής.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί επίσης να αποτελέσει «πύλη» για να περνούν ΝΑΤΟϊκά - συμμαχικά στρατεύματα από και προς την Ευρώπη.

Γι αυτό και οι Αμερικανοί δεν δίστασαν να δώσουν μερικά εκατομμύρια για να γίνει η ανέλκυση του ναυαγίου, καθώς οι δυο προσπάθειες που είχαν γίνει από την Ελλάδα είχαν αποτύχει. Το εκτιμώμενο ποσό έφθανε τα 4 εκατομμύρια, και σίγουρα κανένας δεν έβαζε το «χέρι στην τσέπη» για να τα δώσει.

Και το πρόβλημα δεν ήταν μόνο αυτό. Υπήρχαν και προστριβές ανάμεσα στους συναρμόδιους φορείς για το ποιος είναι «αρμοδιότερος» για την κατάσταση και ποιος μπορεί να λάβει τα χρήματα για να προχωρήσει η αποκατάσταση.

Εδώ θα πρέπει να δοθούν τα εύσημα στον υποστράτηγο Χουδελούδη, διοικητή της 12ης Μεραρχίας, ο οποίος φαίνεται ότι είναι αυτός που κατάφερε να βάλει τους συναρμόδιους φορείς να συζητήσουν στο ίδιο τραπέζι.

Έτσι κάπως έγινε δυνατόν να αποδεχθεί η Ελλάδα την αμερικανική δωρεά. Και σίγουρα οι Αμερικανοί έχουν συμφέρον και επιθυμούν την παρουσία τους στην περιοχή. Γι αυτό άλλωστε και πλήρωσαν 2,3 εκατομμύρια δολάρια ώστε να δουν το «εμπόδιο» του ναυαγίου να φεύγει από το λιμάνι.

Σίγουρα επίσης το ΝΑΤΟ (και η Ελλάδα ως ΝΑΤΟϊκή χώρα) βλέπει την Αλεξανδρούπολη ως το λιμάνι μέσω του οποίου θα μπορεί να διοχετεύει προσωπικό και υλικά στην Ευρώπη.

Αμερικανική παρουσία μια ανάσα από την Τουρκία

Αλλά και η Ελλάδα έχει συμφέρον: Κατοχυρώνει αμερικανική παρουσία στην «πρώτη γραμμή» απέναντι στην Τουρκία.

Θα τολμήσει η Τουρκία να κάνει ο,τιδήποτε επιθετικό εάν γνωρίζει ότι υπάρχει στην περιοχή Αμερικανική ή ΝΑΤΟϊκή δύναμη; Το βλέπουμε δύσκολο.

Συνεπώς η «παράδοση» του λιμανιού που συμβολικά γράψαμε χθες, αποτελεί και ασπίδα άμυνας για την χώρα μας.

Άλλωστε πολύ πρόσφατα ο Αμερικανός στρατιωτικός ακόλουθος είχε παρακολουθήσει άσκηση διάβασης υδάτινου κωλύματος στον Έβρο από τον Ελληνικό Στρατό με τη χρήση γέφυρας ribbon και δήλωσε εντυπωσιασμένος.

Η επιχείρηση της διάβασης ποταμού αφορούσε φυσικά την εχθρική (τουρκική) όχθη και γινόταν ελάχιστα μέτρα από τα τουρκικά σύνορα με παρατηρητές τους Αμερικάνους.

Η επιχείρηση της ανέλκυσης της Βυθοκόρου σε αριθμούς

  • Το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης διαθέτει κατάλληλη προβλήτα, ικανή να φιλοξενήσει μεγάλα φορτηγά πλοία.
  • Προβλήτα μήκους 500 μέτρων
  • Περίπου 50.000 τετραγωνικά μέτρα ανοικτού χώρου δίπλα στην προβλήτα
  • Η βυθοκόρος, της οποίας το μεγαλύτερο μέρος βρίσκεται κάτω από το νερό και εκτείνεται περίπου 270 μ. παράλληλα με την ξηρά, αφήνει λιγότερο από 200 μ. προβλήτας προς τη θάλασσα.
  • Η φορτηγίδα «Όλγα» ήταν μία βυθοκόρος, η οποία βυθίστηκε κοντά στην προβλήτα το 2010 και τώρα βρίσκεται στην άκρη αυτής με ένα μικρό της μέρος εκτεθιμένο πάνω από την επιφάνεια του νερού.
  • Μήκος/Πλάτος/Βύθισμα: 53μ. /11.5 μ. / 2.9 μ.
  • Με το πέρασμα των ετών πολλές προσπάθειες που έχουν γίνει για την ανέλκυση του ναυαγίου έχουν αποτύχει με αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος της προβλήτας να μη χρησιμοποιείται.
  • Οι Ηνωμένες Πολιτείες και το ΝΑΤΟ κατανοούν τη σημασία της προβλήτας και της πλήρους χρήσης αυτής. Γι’αυτόν το λόγο οι Ηνωμένες Πολιτείες απόφάσισαν να παρέχουν τους πόρους ώστε να ανελκυστεί η βυθοκόρος.
  • Το Πολεμικό Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών χρησιμοποίησε ένα υπάρχoν συμβόλαιο ανέλκυσης με την αμερικανική εταιρεία DonJon Marine, ώστε να πραγματοποιηθεί η ανέλκυση της βυθοκόρου.
  • Η DonJon προσέλαβε την ελληνική εταιρεία ανέλκυσης Five Oceans Salvage.

Η επιχείρηση περιλαμβάνει

  • Δύο αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στο σημείο της επιχείρισης,
    20-30 άτομα προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού και του Στρατού των Ηνωμένων Πολιτειών οι οποίοι παρέχουν υποστήριξη εξ αποστάσεως
  • Η DonJon Marine έχει 1-3 εργολάβους των ΗΠΑ στο σημείο της επιχείρισης
  • Η Five Oceans Salvage, με την υποστήριξη τοπικής, Ελληνικής εταιρείας κατάδυσης, έχει 9-13 εργαζόμενους στο σημείο της επιχείρισης.

Οι εργασίες ξεκίνησαν στις 7 Αυγούστου και αναμένεται να διαρκέσουν περίπου δύο (2) μήνες.

Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες ανέλκυσης, θα υπάρχει η δυνατότητα χρήσης ολόκληρης της προβλήτας.

Το συνολικό κόστος της επιχείρισης για τις ΗΠΑ ανέρχεται στο ποσό των $2.3 εκατομυρίων δολαρίων.